Huomenta (goedemorgen)
Deze week had ik echt het gevoel dat ik er volledig bij hoorde! Ik kom in de leraarskamer toe, begroet iedereen met "huomenta" en zet me aan tafel bij de andere leerkrachten. Het begint als een automatisme aan te voelen dat ik als leerkracht en assistent optreed. Echt wel een fijn gevoel! Ook het thuiskomen voelt echt als "thuiskomen". Je zet je 2 minuten rustig neer, drinkt wat koffie, begint (weer maar eens) aan het werk voor school, maakt eten, werkt weer voor school, even TV kijken en bedje in. Zo gaat het hier elke schooldag. Toch wil ik even kwijt dat ik het spijtig vind dat ik door het vele schoolwerk nog bijna niets van Finland heb gezien! Buiten de 2 uitstapjes en de 2 nachtelijke uitstapjes, ben ik hier nog niet buiten geweest, omdat er gewoon teveel opdrachten zijn voor de Hogeschool! Buiten deze routine, laat me dan maar eens een overzicht geven van de week :-)
Maandag
Ik ben 2 uurtjes vroeger begonnen dan normaal gepland staat. De leerkracht had vorige week gevraagd of ik met haar 2 uurtjes aan het 4de leerjaar LO wou geven. Ik heb met die mannen New Games gespeeld omdat de leerkrachten hier echt gek zijn op die spelletjes! Het zijn vele nieuwe ideeën dat ze krijgen en blijven hier achter vragen. Fijne les met die van het 4de leerjaar al zijn sommigen een stuk groter dan ik en dan moet ik hun gaan zeggen wat ze moeten doen :-) Best wel hilarisch soms! De Engelse lessen verlopen zoals altijd, leerkracht bespreekt tekstje of dialoog waarna ik de kinderen ondersteun bij het maken van de oefeningen of zelf iemand apart neem. Ik had vorige week met de leerkracht besproken wat de kinderen gingen zien en heb de oefeningen die ze vandaag gingen maken op mezelf voorbereid. Een hele opgave omdat de opdracht en de zinnen die ze moeten vertalen in het Fins geschreven staan. Maar de leerkracht vond het goed en het helpen verliep ook vrij vlotjes! Ook het assisteren in het 5de leerjaar verliep zoals altijd, al had Aki het vandaag wel erg moeilijk met zichzelf :-) Hij probeerde zich altijd te verstoppen onder de bank, achter een kast, onder de bureau, ... als ik voorbij kwam. Hij was gewoon een spelletje aan het spelen. Ik heb het maar gelaten zoals het was zolang hij andere niet stoorde.
Vandaag ook weer traditionele dans voor de jongens en meisjes van het 5de en 6de leerjaar. Vandaag stond de wals op het programma. Het ging niet zo vlot als vorige week, omdat enkele meisjes echt niet tevreden waren met hun partner. Kort verwisselen van partner en de zaak was opgelost. Ik denk dat er ooit een ruzie moet geweest zijn, want de meisjes stonden echt met tranen in de ogen. Ik heb me heel de tijd bij 2 jongens gezet die met elkaar dansten (want er zijn minder meisjes dan jongens) want zij klungelden echt wel superhard! Met een lach en een traan hebben we het met z'n 3 tot een goed einde gebracht, ook al was het nog niet helemaal wat het moest zijn :-)
Dinsdag
Vandaag geen gewone lessen! Het was waterprojectdag! Ik had vorige week gevraagd of ik iets kon helpen voorbereiden, maar blijkbaar niet. Ik denk dat ze dit project ieder jaar doen en het misschien gewoon overnemen en lichtjes veranderen. Ik stond samen met Arja in voor de quiz rond water. De groepjes kwamen om de 20 minuten langs. Er was een evenwicht gezocht tussen de verschillende leeftijden. Dit evenwicht was goed gekozen, maar om de quiz tot een goed einde te brengen was het toch niet zo'n goed evenwicht. Alle antwoorden moesten uitgedrukt worden in liter, maar de kleinsten weten zelf niet wat een liter is. Wel stond er een doos melk om het beeld te schetsen maar toch. De vragen waren ook vrij moeilijk, dat zagen de andere leerkrachten ook wel. Ik heb de antwoordkaarten verbetert en het beste cijfer was 3/10. Ik denk dat de vragen van dit jaar dan toch net iets te moeilijk waren, maar niet tegenstaande dat het een hele leuke en leerrijke dag voor de kinderen was!
In de naschoolse opvang hebben Viki en ik de kinderen weer begeleid in een aantal acitviteiten. Het ging er deze keer om, om een fantasiepark te maken met beestjes gemaakt uit de chenille. Er kwamen weer schitterende zaken naar voor! Ondertussen probeerden Viki en ik iets nieuws uit voor volgende keer of de keer daarop. Een ei uit piepschuim bekleden met wol door de wol op het ei te leggen en constant met een speciale naald erin te prikken zodat de wol in het piepschuim zit voor een stukje. Viki creëerde echt een mooi eitje! Een roos eitje met een geel bloempje erop! Wees er maar zeker van dat de foto's van mijn eitje ook ergens te zien zullen zijn!
Woensdag
De lessen Engels en Wiskunde verliepen zoals altijd. Assisteren bij Engels en bij Wiskunde een leerling, Aki, apart genomen, en met hem samen bekeken wat hij niet goed begreep.
De les Gym was een beetje anders deze week! Het waren de oudste kleuters die over de vloer kwamen om hun toekomstige school eens te verkennen. Zo schattig! Ik heb samen met hun een estafettespel gespeeld. Grappig hoe ik automatisch overschakel op gebarentaal en uitbeelding! De zaal dreunde onder het geroep en getier van de kinderen om elkaar aan te moedigen! Echt leuk om te zien! Essi kwam me daarna zeggen dat ze weer heel wat ideetjes heeft opgedaan voor haar lessen :-) Eens terug in de leraarskamer zei ze tegen Tuure, de turnleerkracht voor de jongens, dat hij me ook eens moest "lenen" omdat de kinderen enorm opgaan in mijn spelletjes. Leuk om zo'n bevestiging te krijgen!
Donderdag
Na al de gebruikelijke lessen heb ik ook deze keer weer het keuzevak dans gegeven. Omdat de jongens vorige keer het leuker vonden om met elkaar bezig te zijn, heb ik iedereen een vaste plaats gegeven. Ik zei tegen de jongens, dat als ze goed keken ze zagen dat zij op belangrijke plaatsen stonden! Dit had een goede impact want ze deden onmiddellijk hun best om erin te vliegen! Het was dus een heel stuk toffer dan vorige week! Ook omdat ik het deze keer anders aanpakte en niet de boze en strenge juf speelde. Ik probeerde alles op een humoristische manier aan te pakken en het werkte! Een voorbeeld: Bij de stretching was Aki weer de clown aan het uithangen maar ik vroeg hem om mij te komen helpen om de anderen te tonen wat ze moeten doen. Aki bleef wel gedeeltelijk de clown uithangen maar deed goed mee. Zowel ik als de andere leerlingen lagen toe van het lachen omdat Aki er zo in opging!
Vrijdag
De les Frans in het 6de was weer een plezier! Ware het niet dat het 1 april is :-) En inderdaad ze hebben mij liggen gehad! Ik had al willen zien dat er iets raars was met de krijtjes, maar ik waagde het er toch maar op. De krijtjes waren vervangen geweest door witte snoepjes die dezelfde vorm hebben! Maar hier bleef het niet bij. Even later wou ik het bord afvegen, waarop ik de spons neem die volledig doorweekt was met water, klets, een beetje water op de schoenen! Ik vond het allemaal best grappig maar beloofde hun dat ik hun volgende week zou terug hebben ook al is het dan geen 1 april! Ik denk dat ik hen een zinnetje in het Frans ga aanleren dat zij dan gaan zeggen en dat het zoiets zal zijn als "Wij zijn deze keer bij onze neus genomen" :-) Maar daar ben ik nog niet volledig uit. Je hoort volgende week wel wat het geworden is!!
Heihei
hey sis,
BeantwoordenVerwijderenecht fijn om te lezen dat alles daar superrrr goed meevalt en dat de kinderen zo goed meewerken, de leerkrachten je werk echt goed vinden enzo... zie maar dat ze u daar nog willen laten gaan ;)
tot snel lieve zus xx