zaterdag 26 maart 2011

Overzicht van een volledige week

Hei!

Zoals je ziet ken ik ondertussen al enkele woorden Fins, maar het is en blijft een moeilijke taal. Toch begin ik hier en daar iets te begrijpen wanneer collega's aan het praten zijn.
Deze woorden ken ik al =)
- goed : hyvaa (/huva/)
- welkom: tervetuloa (tervètuloa)
- één, twee, drie: yksi, kaksi, kolme (/uksi/, /koksi/, /kolmè/)
- een dag: päivä (/pajva/)
- Nederlands: Hollandia
- Frans: Ranska
- Duits: Saksan
- de dagen van de week: Maanantai, Tiistai, Keskiviikko, Torstai, Perjantai, Lauantai, Sunnuntai (woensdag is de moeilijkste om te onthouden!)

Zoals je ziet is het niet evident om de taal te leren, laten we dan nog maar zwijgen over de grammatica. De mensen hier zeggen het zelf, dat je als buitenstaander de taal bijna niet onder de knie zal krijgen, zeker omdat er geen link te vinden is met gekende talen.

Maar goed! Hier even een overzicht van deze week:

MaanantaiWe begonnen met Engels in het 5de leerjaar. Het was maar de helft van de klas waardoor alles vrij vlot verliep. Ik heb met Arja besproken dat ik voor volgende week hoofdstuk 14 van het werkboek zelf eens maak (jaja, de opdrachten en dergelijke geschreven in het Fins) en dat ik een leerling, Eino, dan zelf les geef. Want tijdens deze les had ik me bij hem gezet en dit is heel positief uitgedraaid. Eino is de leerling die nog altijd wantrouwig naar mij kijkt, maar tijdens deze les verliep het echt vlot. Wanneer hij niet op het woord in het Engels kon komen, liet ik het hem beschrijven in het Engels. Volgens Arja is dit een goede manier omdat hij ondertussen de andere woordenschat ook moet gebruiken. Dit gaat dan zo'n beetje de methode worden waarmee ik Eino zal begeleiden. Na deze les ben ik met hen terug mee gegaan naar hun klaslokaal waar we beeld hadden. We maakten op een A3 blad horizontale lijnen in verschillende fletse kleuren. Daarna moesten ze met potlood vormen tekenen, rechthoeken, driehoeken, ronde vormen, ... die onderaan het blad begonnen. Daarna werden ze met zwarte verf geschilderd. Wanneer de vormen met elkaar verbonden werden, was het net of je de contouren van een stad zag verzonken in een zonsondergang (de fletse kleuren). Een heel mooi zicht wanneer alles aan de muur hing!

In de namiddag hadden we LO. Normaal is het alleen met de meisjes, maar deze keer waren de jongens erbij omdat ze een traditionele partnerdans zouden leren. Toen we de les begonnen vroeg Essi me plots om het reuzenkwartet dat we eerder met een andere klas speelden, met deze 2 klassen te spelen. Dit was niet opgenomen in de planning, maar ik ben er dan onmiddellijk mijn werk van beginnen maken. Kasten opengetrokken en zoveel mogelijk voorwerpen beginnen zoeken waarvan ik er dan ook 4 van elk moest hebben. Ballen, kegels, vestjes, doeken, alles vloog de kast uit. Wat wil je, je moet daar last minute een reuzekwartet in elkaar steken dat gespeeld kan worden door 43 kinderen! Bon, al het materiaal lag er, de groepen werden verdeeld en de kinderen begrepen na de eerste keer al wat ze moesten doen! Spelen maar dachten we met de 5 leerkrachten die er stonden. Wij hebben ons van "het veld" in de zaal moet gooien om niet omver gelopen te worden door deze beginnende pubers! Wat was me dat! Het was wel een schitterend zicht om de kinderen er zo in zien op te gaan. Tijdens het spel sprak ik met Tuure en Essi, de LO-leerkrachten, dat het misschien een beter idee is om dit spel in het vervolg met kleinere groepen te spelen, want dit was echt te veel! Maar de kinderen hadden plezier en renden de benen van onder hun lijf!
Dan begon de eigenlijke traditionele dans! Na het nodige protest van de jongens, het gegibber van de meisjes, werden de koppels gevormd. Meisjes, hand aan de schouder en hand aan de heup, jongens, de meisjes' hand nemen en we konden beginnen. De dans werd vrij snel aangeleerd en was mooi om te zien! Iedereen deed flink zijn best! Maar ik kon mijn lach op een bepaald moment niet inhouden! Iedereen liep mooi naast zijn partner, maar bij 1 jongen, Aki, lukte dat blijkbaar niet, die liep altijd achter zijn partner te huppelen zodat hij niet op de voeten van zijn partner zou stappen! Man, als ik hem zo bezig zag vond ik het schitterend om te zien! Na hem een paar keer hierop gewezen te hebben had hij het nog niet door en waren de andere leerkrachten en ik gewoon in het hele gebeuren mee aan het opgaan! Het was echt ge-wel-dig =)

Tiistai
De Engelse les die dag heb ik niet veel kunnen doen. De leerkracht heeft een heel uur gedaan over een dialoog te bespreken met de kinderen en dit vrijwel alles in het Fins. Ik zou zelf in dit leerjaar meer willen inbrengen, maar dat gaat gewoon niet omdat de kennis van het Engels nog veel te laag ligt. Mijn taak hier is vooral angstige kinderen of pratende kinderen bij de les te houden. Niet onmiddellijk de leukste taak die je krijgt, maar je leert hier wel met je non-verbale communicatiemogelijkheden werken. Altijd handig als je je stem wilt sparen in je eigen klas!
Het uur daarop had ik Frans in het 5de. Zo een les wil ik nooit meer meemaken! Ik had bordspelen voorzien zodat de kinderen de getallen van vorige week nog eens konden herhalen en vastzetten. In 2 groepen lukte dit goed, in de andere 2 was dit een ramp! De kaartjes tot propjes knijpen, het bordspel scheuren, ... Ik was om de kast op te kruipen! Ok, goed, we gaan gewoon verder, we beginnen met een het aanleren van de kleuren. Alles verliep vlot, leuk, tot Aki het in zijn hoofd kreeg en de boel op stelten zette! Ik heb hem uit de klas moeten zetten, het ging erover. Eventjes later liet ik hem terug binnen. Aki zette een voet in e klas, boem, Eino begon. Ik negeerde het eerst maar hij hield niet op. Na hem een paar keer te waarschuwen heb ik hem ook buiten moeten zetten. De klasleerkracht ging met Eino buiten gaan praten en de andere zagen hun kans mooi! BOEM, heel de klas ontplofte! En daar stond ik dan... Ik heb hen allemaal tot zwijgen gekregen en vroeg hen of ze dachten dat het leuk was voor mij en voor de andere leerkrachten om in zo'n situatie les te moeten geven. Het was bijna tijd en wou hen laten voelen dat ik het meende. Ik heb alles van het bord gehaald en beginnen opruimen zodat ze zagen dat dit geen manier kon zijn waar lesgegeven in kan worden. Ze zaten er allemaal wel bij als "Ja, misschien heeft ze wel gelijk, misschien waren we te bruut." De andere leerkrachten en ik hebben ze dan enkele minuten in stilte laten zitten zodat ze is konden nadenken over hun gedrag. Ik heb daarna even met de klasleerkracht gesproken en vroeg haar of ik niet te streng had opgetreden. Zij vond van niet omdat ik hen duidelijk mijn grenzen moet leren kennen. Ik mag doen wat ik denk dat nodig is in de klas, zei de leerkracht, omdat ze mij vertrouwt. Die laatste 3 woorden gaven me dan weer een goed gevoel zodat ik wat opgewekter naar mijn volgende lessen Frans kon. Deze verliepen we vlot en zeer leuk =) Het beeld van de jongen die al dansend de nummers aan het opzeggen was zal me bijblijven, terwijl hij gewoon al springend of draaiend de nummers moest zeggen bij het spel! Echt mijn dag ging dan toch wat beter.

Na de lessen ben ik naar de kinderopvang gegaan. Daar heb ik een atelier "beertjes maken" mee geholpen. De ruimte en het materiaal in de opvang is schitterend. Maar daarover vertel ik een andere keer wel meer omdat ik nog niet alles heb gezien. Wel ben ik van plan om elke dinsdag zo'n ateliers mee te begeleiden. De verantwoordelijke wist me ook te zeggen dat in april er een hele middag gebakken zal worden met moeders van kinderen uit andere landen of culturen. Ik ga mezelf ook opgeven denk ik om hier mee te bakken en de kinderen iets lekker uit België te laten maken. Wat dat weet ik nog niet zo goed, maar een telefoontje naar de oma's in België en het antwoord zal wel snel gegeven worden =)

Ik ga mijn tekstjes niet meer zo lang schrijven want anders zit ik hier morgen nog te schrijven. =)

Keskiviikko

De lessen op woensdag verliepen vrij goed, wel met de nodige strubbelingen in het 5de lj, maar dat ben ik ondertussen wel gewoon. Na mijn lessen ben ik de school van mijn huisgenoot eens gaan bezoeken. Dit is helemaal anders dan de school waar ik stage loop. Deze school is volledig gerenoveerd en heeft degelijk en vrij nieuw materiaal, ergens was ik wel jaloers. =) Ik heb aan enkele leerlingen mijn presentatie over België gegeven en waren hier dolenthousiast over. De klasleerkracht van deze leerlingen, tevens de onderdirecteur, wist me daarna te zeggen dat de kinderen er bleven over praten en dat ze het geweldig vond dat deze ervaring, ik die eens langskwam, een verrijking is voor de school. Ik vond dit nogal grote woorden maar voelde me wel gevleid. Ik ben dan ook van plan om zeker terug te komen wanneer ik kan, want mijn huisgenoot wilt haar 6de jaars in de Engelse les eens aan mij voorstellen. Ze heeft al wat over mij vertelt in de klas en deze kinderen staan te springen om mij te ontmoeten. Als er ergens eens gaatje is en het past ook voor die school doe ik dat zeker!

Torstai
Ook hier verliepen de Franse en Engelse lessen vrij vlot, ik begin er echt wel mijn draai in te vinden! 's Middags dan de dansles. Ik had 19 kinderen, wat veel is voor een keuzevak en begon met hen de dansen aan te leren. Wel heb ik ondervonden dat deze kinderen meer synchrone passen nodig hebben omdat het soms wat moeilijk is. Maar goed, hieruit leer ik voor volgende keer. Volgende week zal er geen dans gegeven worden, omdat er op donderdag een waterproject op school bezig is. Ik sta samen met Seile en Arja in voor de quiz rond water. Volgende week wordt verder besproken wat er zoal gaat gebeuren.

Perjantai
Eerst en vooral wil ik zeggen, dat het 6de leerjaar een zalige klas is om les aan te geven! Zij zijn zo leergierig en gemotiveerd dat je daar met een lach op je gezicht binnenwandelt! Ook weer bij Engels en Frans! De spelletjes bij Frans worden gretig gespeeld en er worden ook goede vragen gesteld! Ik heb hen deze keer de woorden in het Frans, de kleuren, ook in fonetisch schrift meegegeven, zodat ze dit thuis konden oefenen. De kinderen vonden dit ook erg leuk zodat ze er nu zelf verder mee konden!

Daarna naar het 5de leerjaar. De leerkracht ging de les geven, temperaturen van verschillende landen aflezen. Ik zette me bij Aki omdat hij weer in een luidruchtige bui was. Na enige tijd vanalles te proberen om hem kalmer te krijgen, vond ik het. De oefening die hij moest maken, koppelen aan het aanleren van Finse woorden aan mij. De temperatuur stond per maand aangegeven en ik vroeg tussendoor of hij me die woorden kon leren, en hij werd er echt kalm van en hij gaf zelf woorden aan die ik kon leren. Maar na zijn oefening, probeerde de deugeniet me woorden aan te leren die niet voor kinderen bedoelt zijn =) Ik had het direct door toen hij vroeg "Can you say ...." met een lach op zijn gezicht. Ik had het snel door en ging in zijn gelach mee maar zei hem vriendelijk dat ik wist wat hij van plan was.

Lauantai

Deze middag kreeg ik onverwacht bezoek. Mijn mentor en een andere leerkracht stonden voor de deur, gepakt en gezakt. Ik moest in warme kleren springen en stevige schoenen aandoen. Na een half uur rijden kwamen we aan een baai aan. Die was nog helemaal bevroren! Met een speciale slee, een mix van een slede en een step op wieltjes, gingen we het ijs op. We wandelden wat en gingen toen naar een klein eilandje. Daar was er een hutje waar er plaats was om een vuurtje te stoken. Vuurtje aan, roostertje erop, worstjes en we hadden een kleine barbecue. Echt zo gezellig! Even later trokken we naar de rotsen van het eilandje met Fins bier in de hand en genoten we van de zonnestralen die soms door de wolken kwamen piepen! We bleven daar een 2tal uurtjes en vertrokken toen opnieuw. Ze raadde me aan om een sauna te nemen als ik thuis kwam, maar spijtig genoeg heb ik die nog nooit gebruikt en weet ik niet aan welke knopjes ik mag aankomen. Een warme douche deed ook deugd, want de koude kruipt wel in je lijf als je zo 2 uur stilstaat bij een temperatuur van -2°C. En hier zit ik dan weer op mijn blog te schrijven!

Jullie kunnen volgende week hier weer volgen wat ik gedaan heb!

Moimoi!

1 opmerking:

  1. hey jessie,
    het lijkt me daar echt zalig in finland. en zo te zien doe je het daar heel goed. echt tof dat je zo een blog hebt dat we je wat kunnen volgen daar. en die foto's.. echt zalig. wat een landschap, echt om van te dromen hier in België. geniet ervan sis!!

    x

    BeantwoordenVerwijderen