Na de start van een nieuwe schoolweek is er weer veel veranderd! Mijn uurrooster staat eindelijk op punt. Dit zal mijn vast uurrooster zijn voor mijn hele verblijf. Het kan wel zijn dat er tijdens mijn verblijf iets verandert, maar normaal is dit mijn vaste uurrooster. Neem maar een kijkje!
Maandag | Dinsdag | Woensdag | Donderdag | Vrijdag | |
8.30-9.15 | Engels 6de lj | ||||
9.15-10.00 | Engels 3de lj | Engels 3de lj | Engels 3de lj | Engels 6de lj | |
10.15-11.00 | Engels 5de lj | Frans 5de lj | Turnen 1ste lj | Frans 4de lj | Frans 6de lj |
11.00-11.45 | Beeld 5de lj | Frans 3de lj Jorma | Wiskunde 5de lj | Engels 5de lj | Bio 5de lj |
12.15-13.00 | Frans 3de lj Kaija | Engels 6de lj | Turnen 1ste lj | ||
13.15-14.00 | Turnen oudste meisjes | Engels 6de lj | Dans | ||
14.00-14.45 | Turnen oudste meisjes | Dans |
De uren na de lessen heb ik me opgegeven als vrijwilliger in de naschoolse opvang. Deze is verbonden aan de school. De kinderen komen na hun lessen hiernaartoe om hun huiswerk te maken en achteraf spelletjes te spelen. Concreet weet ik nog niets over mijn functie hier, maar ik heb al met de verantwoordelijke gesproken en ga deze week nog eens langsgaan om meer hierover te weten te komen.
Ik ben sinds gisteren met de Franse lessen begonnen, Frans in het Fins is "Ranska". De kinderen hebben nog nooit Frans gehad dus ik had wel wat schrik om aan de slag te gaan. Zeker omdat hun taal geen connectie heeft met het Frans. Maar het is veel beter uitgedraaid dan ik had verwacht.
Ik begon in het 5de leerjaar. Wat je wel moet weten voor je verder leest, is dat het 5de leerjaar echt geen gemakkelijke klas is. Echt waar, de kinderen zijn baas in eigen klas en zijn soms vaak onbeleefd of lachen de leerkrachten en medeleerlingen zelf uit. Vorige week stonden we met 4 leerkrachten in de klas en was het een enorme moeilijke taak om de klas in de hand te houden! Daarom dat ik dus met een klein hartje aan mijn eerste les in deze klas begon. Maar tegen alle verwachtingen in, is het zeer goed verlopen! Ze waren uiterst nieuwsgierig en zeker ook leergierig! Met een liedje heb ik hen de getallen tot en met 10 aangeleerd in het Frans. Na vele malen de getallen zelf te hebben gezegd, zodat ze de uitspraak meehadden, kon bijna iedereen de getallen uit het hoofd zeggen. De Franse "r" is wel een enorme opgave voor hen omdat de klanken in hun taal uit de mond komen en niet uit de keel. Iedereen deed zijn uiterste best. Ik stond er ook van versteld dat een jongen, die eerder heel argwanig tov mij stond, zo opging in de les. Ook wanneer ze de getallen eens mochten opschrijven vroeg hij of hij het goed deed, echt wonderlijk!
Wel moet ik toegeven dat ik vrij strikt met deze kinderen omga. Ik wacht steeds op stilte want soms kan de bom echt barsten in de klas. Ik denk dat ze deze houding niet gewoon zijn omdat ze, na enkele minuten gewoon naar hen te kijken en te zwijgen, stil werden. De 3 andere leerkrachten achteraan in de klas keken ook verwonderd. Ik hoop dan ook voor de klasleerkracht dat dit misschien een aanpak kan zijn die bij haar ook werkt want ik heb soms echt medelijden met haar als ze les staat te geven. Je ziet ook in mijn uurrooster dat ik voor andere vakken in deze klas sta. Dit hebben we met het leerkrachtenteam besproken om wat last van de klasleerkracht haar schouders te halen zodat ze ook even op adem kan komen.
Ik heb daarnet de les wiskunde in deze klas mee begeleid. De klasleerkracht doet eerst de uitleg in het Fins omdat niet alle leerlingen even sterk zijn in Engels zodat zij alles ook begrijpen. Na de uitleg gaan we elk onze eigen weg. De kinderen maken hun oefeningen waar wij ze hierbij helpen. Ik denk dat er ooit een verkeerde uitleg is gegeven bij het verplaatsen van de komma bij het vermenigvuldigen en delen met tientallen, honderdtallen, ... Ik zag vaak dezelfde fouten terugkomen bij vraagstukken zoals 100 : 1234 = 12,34 terwijl het 1234 : 100 moet zijn. Het verschuiven van de komma naar links en rechts wordt ook vaak door elkaar gehaald. Ik heb sommige proberen uit te leggen dat logische redenering en schatting hierbij kunnen helpen. Als het x is dan wordt je getal automatisch groter, bij : wordt je getal kleiner. Sommigen hadden dit dan begrepen, anderen bekeken me alsof ik Chinees praatte. Voor ik verder kon uitleggen was het alweer tijd om te gaan eten.
De Franse les in het derde leerjaar was echt een plezier om te geven. Ik heb voor deze klassen en het 4de leerjaar mijn eigen klaslokaal gekregen. Ik ging met de kinderen rond een ronde tafel zitten, want het waren altijd maar kleine groepjes, en leerde hen de uitspraak van de getallen en deed spelletjes om de getallen aan te leren. De uitspraak was moeilijk voor deze kinderen want wanneer je Fins leest, lees je de letters ook echt zoals ze er staan, en dit deden de leerlingen in het begin. Trois werd "tro-is", quatre werd "qu-atre" (op zijn Spaans :) ), en cinq werd "kink". Door de spelletjes en het liedje hadden de meeste op het einde de uitspraak wel mee.
Vandaag heb ik ook New Games gegeven bij turnen in het eerste leerjaar. Een superfijne les. De kinderen "gingen nogal ne gang" met de grote ballen, de parachute en het reuzenkwartet. Het reuzenkwartet was een enorm succes. De turnjuf vond het zelf ook een geslaagde les en wist me te zeggen dat ze blij was dat ze eens nieuwe ideeën zag.
Voor de rest ben ik nog niet verder gekomen dan de gemeente waar ik verblijf, buiten Helsinki het eerste weekend dat ik hier was. Langs de ene kant vind ik dit niet erg omdat ik mij zo goed kan aanpassen aan het leven hier, maar langs de andere kant zou ik wat meer van het land willen zien. Ik heb met mijn huisgenoot dan ook afgesproken dat ik vrijdagavond met haar en 2 vriendinnen naar Helsinki terugga om toch wat meer te zien van het land hier. Ook ben ik van plan om Turku eens te bezoeken, de oudste stad van het land. Maar dat is maar pas voor binnen een dikke maand of zoiets. De leerkrachten hebben me ook al meegevraagd op hun jaarlijkse weekendje. Dit jaar zou het doorgaan in Talin, Estland. We zouden de boot nemen tot Estland en dan de bus tot ons hotel. Meer hierover later.
Dit was het voor het ogenblik! Ik wil ook mijn klasgenootjes in België veel succes wensen met de Brusselse stage en dat ze hieruit veel mogen leren!
Klein België, ik begin jullie toch te missen :)
Moimoi!!!
Jessica
Geen opmerkingen:
Een reactie posten