Moi :)
Ik ben net thuis van mijn laatste schooldag deze week! Het was een hectische, maar zeer leerzame week! Zo heb ik heel de week in verschillende klassen geobserveerd.
Hier even een overzicht:
Dinsdag: Zweeds, verschillende uren engel, handwerk
Woensdag: Engels, Biologie, Fins, Engels, Wiskunde
Donderdag: Wiskunde, Fins, Biologie, Wiskunde, houtbewerking
Vrijdag: Zweeds, Fins (leren schrijven), gym, Wiskunde, Engels
Ik volgde de lessen in verschillende leerjaren zodat ik een idee kreeg van hoe het schoolsysteem eruit ziet. Ik had het wel zwaar bij het volgen van de Finse lessen en die van Biologie, omdat die heel de tijd in het Fins gesproken werden en ik hier niets van begreep. Dit was echt vermoeiend. Maar de lessen Zweeds waren best wel fijn. Er komen herkenbare woorden in de taal voor zoals "frukt" dat fruit betekend. Ook een conversatie die de leerkracht liet horen van een CD was herkenbaar, het ging over een familie die aan het dineren was.
De lessen wiskunde waren ook nog vrij gemakkelijk te volgen omdat ik alles op bord kon volgen en de oefeningen waren mij ook wel bekend. In het eerste leerjaar heb ik kennis gemaakt met enkele nieuwe manieren van oefeningen maken die me zeer interessant leken om zelf eens uit te proberen wanneer ik terug ben. De les gym was ook heel leuk. Het ging om een soort stoelendans, maar dan met kersenpitkussentjes en de muziek werd door de leerkracht gemaakt door op een trom te kloppen. De leerkracht nodigde mij uit om dit ook eens te doen en zo deed ik ook. Heel leuk om de kinderen zo in het spel zien op te gaan.
De manier van lesgeven gebeurt hier nog steeds op een traditionele manier. De leerkracht doceert en de kinderen volgen de instructies. De kinderen hebben weinig tot geen inbreng. De leerkracht houdt zich ook steeds strikt aan de handleiding. Bijna alle leerkrachten lopen met de handleiding rond in de klas.
Wat me blijft verwonderen is de impact die de leerkrachten hebben op de leerlingen. De kinderen zijn steeds luidruchtig, soms zelf onbeleefd, maar de leerkracht hoeft maar te knippen met de vingers en het is stil. Toch zijn de leerkrachten veel milder met hun leerlingen dan wij in Belgiƫ. Roepen, rondlopen in de klas, elkaar onderbreken, soms zelf lachen met fouten, ... dit wordt allemaal getolereerd. Waar ik me eigenlijk enorm aan stoor zijn de rochelende geluiden die de kinderen maken. Vele hebben een verkoudheid en snuiven hun neus leeg en maken hierna een rochelend geluid, echt smerig! Maar ook hieraan wordt geen ruchtbaarheid aan gegeven, bah!
Wat vrij apart is van ons onderwijssysteem zijn hun keuzevakken. Vanaf het derde leerjaar mogen de kinderen een vak kiezen dat ze 2 uur per week krijgen, altijd in een blokje. Hier zit onder andere handwerk en houtbewerking in vervat. Zij kiezen dit vrij. De eerste 2 jaren hebben dit ook, maar kiezen niet zelf. De 2 jaren worden gemixt en worden in 5 groepen verdeeld. Elke groep volgt een vak zoals muziek, expressie, ... Om de 5 weken wordt er doorgeschoven naar een ander vak. Ik denk dat dit een enorme invloed heeft op hun zelfstandigheid. Hoe de kinderen gisteren aan de slag gingen met het hout, echt wonderlijk!
Ik heb ondertussen ook kennis gemaakt met het bussysteem. Ik moet wel zorgen dat ik steeds op tijd aan de halte van mijn eerste bus ben, want de bus rijdt maar om het uur. Wanneer mijn eerste bus aankomt in het centrum na een half uur rijden, moet ik daar 15 minuten wachten op mijn volgende bus. Niet zo'n pretje als er veel wind is en het op dat moment goed onder de 0°C is ... De tweede bus rijdt zo'n kwartier tot mijn school. Om naar school te gaan heb ik dus een vrij goede verbinding. Maar om terug naar huis te gaan is het minder goed georganiseerd. Terug in het centrum, moet ik soms tot meer dan een half uur wachten op mijn bus naar Tolkinnen, mijn verblijfplaats. Gelukkig is er een klein shoppingcentrum in de buurt en neem ik snel de tijd om eten te kopen voor 's avonds. Het koken lukt me ook al aardig, daar sta ik echt wel van versteld!
We hebben daarnet even mijn (voorlopig) uurrooster besproken. Volgende week zal mijn week beginnen met het begeleiden van de kinderen bij het schaatsen, waarschijnlijk zal het omgekeerd zijn, de kinderen zullen mij moeten begeleiden :) Dit duurt de hele voormiddag. In de namiddag neem ik samen met Essi, leerkracht eerste leerjaar en turnleerkracht, de oudste meisjes van de school voor onze rekening bij turnen. Ze wist me daarnet te zeggen dat er enkele meisjes echt angstig zijn! Bij het maken van een koprol, voor- en achterwaarts, een handenstand of tuimeling rond de rekstok begonnen sommigen al te gillen van de schrik. We gaan de groep dus opsplitsen in 2. De zwakkere/angstigere meisjes en de betere. Ik kreeg onmiddellijk carte blanche voor het maken van mijn les, zolang er maar geturnd wordt en geen balspelletjes of tikspelen.
De rest van de week ga ik doorheen de lessen Engels voor alle klassen een presentatie geven over Belgiƫ. Dit zal vooral over het dagelijkse leven en het schoolleven zijn. De leerkracht Engels assisteert mij omdat het voor sommigen nog een groot probleem blijft, die Engelse taal. De weken na die ene week zal ik mij bezighouden met een zwakkere/sterkere groep binnen elke klas bij de lessen Engels, dit wordt maandag nog besproken.
Gisteren kwam het in mij op dat ik best ook Frans zou kunnen geven. Ik ging met dit voorstel naar Arja, mijn mentor en toeval of niet, zij wou mij op dat moment net hetzelfde vragen. Niet volgende week, maar de week erop mag ik beginnen met lessen Frans in het 3de en 4de leerjaar. Als dit positief uitdraait zal dit een bijkomend vak worden dat ik helemaal alleen mag geven. Misschien dat we het ook uitproberen in het 5de en 6de leerjaar, maar dat bekijken we volgende week.
Mijn uurrooster begint dus stilaan vorm te krijgen :) wanneer het volledig op punt staat zal je het hier weten te vinden!
Morgen naar Helsinki met mijn gastvrouw om de stad eens te verkennen! This is going to be fun! Mijn gastvrouw is echt een superlieve vrouw! We hebben zo nu en dan onze chitchats, zoals zij het noemt, en het is echt wel fijn! Ik wil ook even een misverstand uit de wereld helpen. Toen ik aankwam wist Arja mij te zeggen dat buitenlanders het beeld hebben dat Finnen, norse en gesloten mensen zijn. Bij deze moet ik toch wel het tegendeel beweren want deze mensen staan voor veel meer open en vragen ook veel meer dan ik verwachtte! Ze vroegen me zelf al mee op uitstap naar Estland met het lerarenteam in mei! Als dit niet het tegendeel bewijst! De mensen zijn hier echt ge-wel-dig!
Tot schrijfs!!
Moimoi!
leuk om je te lezen hier en zo ook een beetje de Finnen te leren kennen.... Kijk al uit naar het vervolg van Jessie's avonturen in het hoge Noorden... doe de groeten aan de poros :-)
BeantwoordenVerwijderenkuske van tia